Jose Antonio sin utfordring er å bestige den høyeste toppen på Pyrenéhalvøya

– bli med ham!

Alder: 42
Land:  Spania
Rolle på reisen: Verdensmester i Ultra Trail

Jeg heter José Antonio, og jeg ble født i Alicante (Spania). Da jeg var 7 måneder flyttet familien min til Madrid på grunn av sykdommen min, hemofili, slik at jeg kunne være i nærheten av det sykehuset som siden har behandlet sykdommen min.
Jeg var et veldig lykkelig barn. Jeg lekte og løp som alle andre. Det var muligens på egen risiko, men det jeg lærte i barndommen har uten tvil hjulpet meg til å lykkes i livet.
Livsmottoet, som alltid har bidratt til at jeg oppnår det umulige, har vært «frykten min er partneren min, og motet mitt er styrken min».
I disse dager lever jeg et komplisert liv, men ut ifra holdningen og utholdenheten min har jeg oppnådd drømmen min som er å skrive en bok om livet mitt.
Den store utfordringen min er å nå det høyeste punktet på Pyrenéhalvøya (3478 meter eller 11 410 fot). Når jeg står på toppen og ser opp på himmelen skal jeg legge igjen et eksemplar av boken jeg har skrevet, og tenke at den er til pappa, som sitter oppe i himmelen og beskytter meg.

Blogg 1: En umulig drøm

Ta tilbake glemte drømmer

Det var slik min andre sjanse i livet startet. Ved å komme tilbake til idrettslivet etter en skade i ankelen på grunn av artritt. 48 timer etter operasjonen og så fort jeg hadde overvunnet all frykt, klarte jeg å gå uten krykker.  Jeg var takknemlig for det viktige arbeidet legene hadde gjort.  Jeg hadde klart nok en utfordring i livet sammen med vennen min og hemofili, som til tider kan sette livet mitt i fare, enten pga. blødning eller fall.

Jobber for å overvinne utfordringene i livet mitt.

Jeg ser på meg selv som på alle andre, men på samme tid er jeg annerledes.  Fra veldig ung alder lærte jeg at livet mitt ikke kom til å være lett og at jeg må jobbe meg gjennom ting på min måte.

Selv med en skadet ankel klarte jeg å komme opp i høyder på mer enn 2000 meter, men smerten gjorde at jeg hadde mindre lyst til å bestige fjellet. Og nok en gang etter operasjonen ga legene meg en ny mulighet til å være gladere og gjenoppta det aktive livet mitt. Jeg har alltid snudd mine erfaringer og lærdommer i livet for å oppnå utrolige ting. Det er viktig å starte med grunnleggende trening fra begynnelsen for å kunne nå et veldig høyt nivå.

Treningsfremgangen min (se tabell)

ÅR/RUTE

trotter

2 265 moh., 7,5 km

Enkel rute, stabilt terreng i 6 timer med mange stopp

Inaktiviteten var en påkjenning for meg, den grunnleggende treningen var ikke nok. Vi fortsatte med vanlig trening i to uker ved å gå 7 km og tøye.

Jeg begynner med å trene overkroppen med 15 minutters vektløfting annenhver dag. Sunt kosthold som inneholder alle matvaregrupper.

Las Machotas (Madrid)

1 466 moh., 10 km

Enkel rute, stabilt terreng i 7 timer med mange stopp

Det viktige resultatet av treningen begynte å komme, og jeg fortsatte med to gåturer og to økter med 15 minutters vektløfting. Jeg begynte også å trene på en vibrasjonsplate i fem minutter hver tredje dag

Peñalara (Madrid)

2 428 moh., 12km

Moderat rute over løst og steinete terreng. 8,5 timer med regelmessige stopp

Jeg tok på himmelen over Madrid for andre gang i livet, og nok en gang begynte jeg å fantasere om å bestige alle de høyeste fjellene i Madrid.

Jeg øker treningen ved å ta en ekstra sykkeløkt i 10 minutter hver dag, og jeg begynner å kutte ned på fettinnholdet i maten.

Et år med fantastisk gjenoppdagelse. Jeg startet med grunnleggende trening, og ved å øke litt etter litt klarte jeg å bestige det høyeste fjellet i Madrid. Tankemønsteret ble sterkere.

Gi aldri opp, og fysisk og mental forberedelse

I 2016 begynte jeg å jobbe med forbindelsen mellom kroppen og tankene mine, og stolte på rådet fra min far om å aldri gi opp.

Hvis jeg skal oppnå den største og endelige drømmen min, må jeg passe på meg selv og hente meg inn igjen etter en vanskelig treningsøkt.  Når jeg har trent, går jeg gjennom tipsene som legene har gitt meg helt siden jeg var et barn: la kroppen slappe av ved å bruke kaldt vann og is, ta nok pauser og jobb lett med leddene når de har hvilt slik at de forblir aktive. Denne metoden gir meg motstand og musklene verker mye mindre. Det risikofylte valget jeg tok innen aktivitet gjør også at jeg hele tiden er på vakt, og jeg vet hvordan jeg skal beskytte meg, f.eks ved bruk av leggvarmere, bruke passende klær og stødige sko som beskytter ankelen, og selvfølgelig en dose av medisinen min hvis det er noe veldig alvorlig.

Blogg 2: Fortsetter drømmen: tro kan flytte fjell

La oss gå videre til den andre suksesstabellen, som er stadig mer intense treninger og personlig meditasjon for å oppnå drømmen. Tro kan flytte fjell! Det er den innstillingen jeg hele tiden har for å oppnå målene mine.

En vinnende og motstandsdyktig mentalitet er nødvendig, og det må jeg jobbe med dag etter dag.  Før jeg starter på hvert planlagte fjell som skal bestiges, studerer jeg det grundig og analyserer alle farene for å øke den mentale selvsikkerheten.

Veksle mellom andre idretter

For at ytelsen min skulle øke, begynte jeg å jobbe med den personlige forberedelsen min, blant annet nye treningsformer, slik at treningen ikke ble for tung. Jeg begynte også å bytte på å sykle og padle for å være sikker på at treningen var aktiv og variert.  Jeg manglet derimot noe grunnleggende, blant annet et godt kosthold.

ÅR/RUTE

Faldas pico lobo

(Guadalajara)

2120 moh., 11 km

Moderat og komplisert rute gjennom steinete terreng som ikke var særlig stabilt, og kvelende varme i 7 timer

Dette var en super psykisk test, og jeg valgte den fordi den var vanskelig på grunn av skiheisene. Jeg trente to ganger i uken og den inneholdt mer vekter, sykling og økning av den gjennomsnittlige intensiteten på vibrasjonsplaten.

Lagoons og Bird's Nest

(Madrid)

2334 moh., 5 km

Vanskelig rute i mildvær, glatt og farlig terreng i 8 timer

Ta sjanser og vinn! Det er innstillingen min!  Gjennom langtrukkent og variert terreng klarte jeg å fullføre Bird’s Nest for tredje gang

Honey Beak

(Madrid)

Vandring/klatring

1564 moh., 5 km

Enkel rute med fokus på målstreken 3,5 timer

Du begynner med å gå, men avslutter med å halvveis klatre.

Jeg klarte å bestige denne legendariske toppen uten tau eller sele.

2017 moh. Vanskelige Bird's Nest med snø og is 2334 meter over havet,

16 km og 8 timer, og konstante stopp på grunn av farene i terrenget

Det å ikke kjenne til den siden av fjellet og å ha med begrenset utstyr betød at vi måtte snu 100 meter fra toppen.

Blogg 3: Du må anstrenge deg hvis du vil vinne

Vi nådde den siste delen av forberedelsen til å prøve å oppnå drømmen min, men det var fortsatt ting jeg ikke mestret psykisk, som ville hjelpe meg til å overvinne utfordringen min dag etter dag. Nuria Picas, veilederen min som hadde en fantastisk CV med enorm erfaring innen fjellsport, kom for å hjelpe meg med å oppnå det som manglet. Jeg snakket med henne om treningen min og alt jeg hadde fått til, og hennes psykologiske råd hjalp meg med å fylle inn de manglende bitene i puslespillet og å ta tak i risikonivået jeg trengte for å vinne!

Jeg hadde allerede klart å bestige flere 2000 meter høye fjell i Madrid mer enn én gang, men jeg måtte anstrenge meg enda mer mentalt for å innse at mitt livs drøm om å ta på himmelen over Pyrenéhalvøya. Denne gangen hadde jeg derimot hjelpen og rådene fra veilederen min.

Blogg 4: Utfordringen min

I 2019 klarte jeg å nå veldig farlige og veldig vanskelige høyder over mer enn 2000 meter.  Jeg klarte å bestige 8 legendariske fjelltopper, blant annet «Reventón» og «Siete Picos», sistnevnte på én dag.   Veldig steinete fjell (et terreng ankelen min ikke likte) som jeg var bekymret for, men gradvis klarte jeg å overvinne de mentale utfordringene ved å se for meg hva jeg ville finne på toppen, målet jeg ikke hadde oppnådd enda.

Ytelsen min var god, men jeg trengte enda mer for å oppnå målene mine, og jeg visste at jeg måtte prøve hardere.    I 2019 økte jeg treningen min maksimalt, uansett hvor mye tid jeg hadde, passet jeg på å fullføre 8 timers trening hver dag, 10 km om dagen i raskt tempo og løping om hverandre, vekter tre dager i uken, mage, armhevinger og tøyning, og fjellturer i helgene.

Den fysiske utholdenheten og vinnermentaliteten min var grunnlaget, men tilstrekkelig teknisk informasjon var også nødvendig. Jeg vil takke veilederen min, Nuria Picas, for anbefalingene og rådene som hjalp meg med de store utfordringene jeg møtte på veien, f.eks. høydesyke og det å takle det tøffe terrenget. Alt dette var grunnleggende. Nuria forstod meg, og jeg tok tilstrekkelig risiko for å vinne dette eventyret.

jose

Blogg 5: Finale

Oppnå 93 % av ytelsen min. Bare 7 % av innsatsen min er viet til flaks og den frykten som noen ganger har stoppet meg.  Jeg stolte på meg selv, og jeg ville bestige halvøya i juli 2019.

Det er mulig å leve et liv utover hemofili.

Klikk her for å lese videre om de mange mulighetene for et liv som er så mye mer enn hemofili.